Tuesday, October 18, 2011

Breakdown: A Historical Incident Part 1

Masih lagi kat 9 OKT 11 - Atas hiway PLUS...

Mengejar Vellfire pade kelajuan 140kmph....VTEC xbukak pun, saje je acah2....kawe sbenonye bukan kaki rempit pun....Bini kawe je hehehe....

Singgah le kt RnR Gunung Semanggol kt area Bukit Merah....dh slesai hajat, start henjen....len macam je bunyi henjen nih, kol pomen mintak tulun dengo jap bunyi...dh mcm bunyi teksi lama Datsun@Mercedes tuuu (bukan teksi Drift ye) huhuhu....

Tapi disebabkan pomen pun kureng pendengaran, henjen buleh idup...kawe teruskan aje ler perjalanan....xjauh dh pun exit Changkat Jering....sempat ler layan corner keta oto kt jalan menuju Trong...

Elok je masuk simpang Kg Sg Bemban Trong....henjen pun mati...adesss....apo la pulak rosaknye....xpenah lagi la sangkut tepi jalan keta ni....jam lebey kureng 2@3 petang...

adepun skali dolu2 sangkut sbb betri xcharging tapi ade penyelamat bawak kabel Jumper....ni xtaw le...buleh Crank tapi xmaw hidup...
Kol pomen tadi xdapat, kol Bro Zairy manjung....katenye mungkin Distributor...


Kawe pun cek la api, cabut kabel plug then touch kt valve cover...xdak spark....huuu...ade kemungkinan kawe salah buat sbb kawe xpenah buat lagi...huhuhu....xpa


Pomen smalam kol, die suh bukak cover Distributor....nk tengok Rotor nye pusing ke tidak...

Kalu xpusing, Timing Belt putus....Timing Belt putus, kalu menurut Otai2...putus mase tengah bergerak, maka besar kemungkinan akan berlaku perlanggaran antare Piston dan Valve....stenby la oberhol atau tukau henjen sketul....


Kalu Rotor berpusing, Timing Belt xputus....dan mungkin coil distributor aje yg rosak sbb kawe cek tadi xdak spark...


Dan Alhamdulillah, Rotor berpusing mase Crank....walau cmne pun henjen masih xmau hidup....maka terpakse la kawe menerjahkan diri ke rumah jiran yg berhampiran....




Makcik tersebut dengan ramahnye sembang dan dengan murah hatinye beliau kasi pinjam motor anaknye, Yamaha LC ade klac....kawe xreti bawak motor klac nih... kena blajo jugak le walau xreti pun kn, dh terpakse.... pegi la cari bengkel yg berhampiran...ado la 3@4 km dari umah tu...kalu kawe jalan kaki maw menangeh ketiak ku....

Tokey bengkel cakap xbikin la ari ahad sbb spare part pun xdak ari ahad cmni....kdai totop...jadi option yang tinggal hanyelah Tow...
Kawe pun kol la No Name mention company insuran mintak tow truck...dan kawe pun menunggu la dengan penuh sabar kt dangau sbelah umah makcik tadi yg sampai kesudah kawe xtanye name beliau....sempat ler amik gambo keta berposing tepi jalan sambil lampu Hazard berkerlipan di siang hari...






nnti sambung len ye...tunguuu...hehehe

Monday, October 17, 2011

Jalan2 Hapkat Jalan Langgaq

9 OKT 11 - Berlanjutan  dari entri sebelum nih, ade satu masalah kt keta kawe yg blom selesai...


yaa... Extractor a.k.a Exhaust Manifold a.k.a Header kawe yg telah crack....

Maka nye kna la cari pengganti...kawe g jenjalan kt kdai hapkat yg berhampiran dgn umah org tua kawe je...moh tengok...


KEDAI 1






Kat sini ade la kot 3@4 bijik kepala keta yg menyerupai SV4.... tengok gambo nombo dua tu...kawe p tanya tokey


Kawe: Boss, ini CF2 ka CD6?
Apex: Bukan, ini H22a...
Kawe: (sengih dalam hati je larrr)....huhuhu

KEDAI 2




Yang ni pulak xdak la pulak nmpak kepala yg sejenih SV4... lalu kawe pun berdialog dengan tokey plak...(Peringatan: bahagian Apex tu sile bace dengan pelat cina pekat)


Kawe: Boss, H22a punya extractor ada?
(time ni xperasan lagi ado je henjen kt situ)
Apex: apa itu?
Kawe: itu kepala ejos dekat henjen punya
Apex: ooo, itu Ekjos Manyifoll...alaaa...sana itu maciam punyakan?? (sambil menuding ke kawasan henjen macam kt gambo nombo dua)

Dipendekkan crita, stelah sembang2 n xkena dgn bajet kawe...so xjadi la amik...


Apex: Saya atak lagi marang khonda munya lu maw tengok?
Kawe: apa lagi barang u ada?
Apex: marang Yu Or Raaa
Kawe: Exora?!!
Apex: mukannn... Yu Xor Raaa (dengan susah payah nye beliau cakap)
Kawe: Mana ada honda evora!!!
Apex:....haiyaa...
Kawe: ooo...Euro R....


hua hua hua....


Harap maaf sekirenye ade yg terase ye...apepun kawe langsung tidak berniat untuk bersikap Racist, kawe kawan sume jenis bangse...


Maka, dengan agak keciwa xdapat barang yg diingini.....kawe pun bergerak pulang menuju ke Lumut sambil2 merempit, amik gambo keta org...


ni salah satunye...




Mana punya nombo plet nih ye?

Friday, October 14, 2011

Oil Seal

Dalam post yang lepas, kawe ade menyatekan terdapat sedikit lelehan kt bawah henjen berserta anggaran kos utk repair. Disebabkan sen agak kurang ramai pade waktu tersebut, jugak ade member yg mempelawa utk tampil membantu bagi meringankan beban...maka kawe dengan muke xmalunye, minggu lepas trus menuju ke destinasi yang ditetapkan....

8 OKT 11 - Macam biase jugak, lain yg dicari lain yg jumpe....


Banjirr lagi!!!:angry-banghead:


Xpe, yg ni xde masalah pun. Dh buleh buat sniri pun. Tapi alang2 dh ade pomen, bikin skali la jap lagi...

Dh bukak valve cover, bukak pulak Cover Timing Belt...


Lower Cover Timing Belt dh nk hancuss plak, lobang nk ikat skru dh patah... ni kalu cari kt hapkat blom tentu jumpak nih... kalu sapo2 ado lebih buleh kontek kawe kite sambang harga ye...


Dan sampai la kite ke masalah utame....




FRONT VIEW


BACK VIEW


Sblom start proses menukar Oil Seal tersebut, kasi cuci la sket...udah burok beno ropenye...




Fuh, berkilat2 memanchooorr...


Kemudiannye proses penggantian dan pemasangan semule dilakukan  dengan jayenye plus pomen double check n cuci2 ape yg patut smpe jam 10 malam tuuu...


Oil Seal utk Plug pun digantikan skali, dan plug dicabot bagi mengeluarkan minyak melalui kebuk pembakaran....
Udah siap pasang sume skali, 

Gentlemen, Start ur Engine!!!


berasap henjen bay kawe, pomen pun tokojut bewak.... ye la kn minyak itam yg banjir tadi tbako, patutnye asap berkepul2 kt ekjos blakang....ropanya...:eek:







Extractor a.k.a Exhaust Manifold yg sudah di welding dahulukala telah crack semula.... no wonder la kawe dok dalam keta bunyi berdengung aje....:happy-jumpgreen:


Xpo lah, esok pagi2 pegi la hapkat terdekat cari mnatang nih.

Nnti sambung len...ado sambungan taw...huhuhu


Mulai entri nih, kawe akan boh skali Part Number bagi alat ganti Accord SV4 CD6 dengan henjen H22a kawe ye....bukan ape, sharing is caring kan...:handgestures-thumbup:

Berikut kawe nk listkan part number yang terlibat dalam proses pembaikan kt atas...(kalu salah, mohon Otai2 tulun betulkan ye)


Bagi mengelakkan banjir kt plug lagi:
--> Gasket B, Head Cover (Plug Oil Seal) 12342-PT2-000

Lower Cover Timing Belt H22a
--> 11810-P13-A01


Oil Pump Oil Seal
--> 91212-P0A-004 @ 91212-PT0-003     OIL SEAL (40X52X7)
--> 91233-PT0-003     OIL SEAL (27X40X8)


Extractor / Exhaust Manifold
--> 18000-P13-A00