Tuesday, December 27, 2011

Humming Bee

Sbenonye dh lame mende ni blaku kt keta kawe... tapi baru2 ni je makin menjadi2 bunyinye... awal bulan yg lalu makin kuat bunyi dengung nye....

Wuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.....

Mase bunyi nye perlahan dulu, kawe ade dh tanye kt otai DIY HAVOC, Bro Deramansa ( beliau juge jual parts, buleh tgk Blog beliau )... mmg katenye bearing... kompom bearing taya sbb bunyi dari depan...Wheel Bearing atau name saintifiknye Bearing Assy...





Tapi disebabkan mase tu Extractor kawe Crack ( buleh jenguk kes kt SINI ), so kawe xsyak sangat le pasal bearing tu...lepas tukar extractor, dh hilang bunyi ekjos bocor...alhamdulillah...

Muncul pulak bunyi baru...maka nye mmg kompom ler bearing mcm yg dikatekan bro Deramansan tu...ini ler yg untungnye masuk kelab HAVOC.... ramai yg buleh membantu walaupun jauh...promote kelab sket ye tuan Presiden...


Care2 nk cek bearing depan sbelah mane yg rosak sangat senang... 

1) Jek smpai tayar xjejak tanah.
2) Pegang Tayar pade Jam 3&9 atau 6&12
3) Goyangkan Tayar ke kiri&kanan atau atas&bawah


Kalu rase ade kosong, iye la tu...kena kasi tukar laaa...


Bagi kes mcm kawe nih, pomen dh pun buat mcm di atas...rasenye 4 or 5 kali gak le die cakap xde pape...kawe pun ajak die naik, kawe bawak sekitar 70kmph baru ler beliau ngaku bunyi bearing losak...


Care2 nk cek bunyi blah mane yg rosak...


1) Jek bahagian depan keta smpe kedua2 tayar depan xjejak tanah
2) Pastikan tayar belakang xbergolek sbb kite xpkai brek
3) Start henjen dan letak gear kt D4 ( utk manual kawe xtaw ler )
4) Pegi letak tlinge kt tayar kiri atau kanan... kompom buleh taw yg mane yg menghasilkan Humming / dengung yg kuat...kalu xdengo jugak, mintak sape2 tulun tekan minyak...


Maka, smalam kawe pun pegi ler tukar bearing depan blah kiri... tapi bukan kt klinik panel biase kawe pegi, kt klinik panel Bro Zairy sbb harge under my bajet larrr...










Part Number NTN seperti kt gambo la ye...


Untuk Part Number OEM ( keluaran NTN jugak )
44200-SM1-008


Harga barang saje utk sketul bearing tu RM125...


Rasenye stakat ni la penyakit keta kawe utk tahun ni...
xde lg la nmpak tande2 penyakit baru ketika ini... Thanx for reading n kalu ade informasi yg salah tu buleh tinggalkn komen utk kawe betulkan ye... :)

Monday, December 26, 2011

Brake Master Pump (Master Cylinder)

Minggu sebelum Honda Mega TT kt Cyberjaya, kawe menemui penyakit baru keta nih.... ade2 je kn...
Mule2 dua minggu skali kena topap minyak brek... pehtu kena topap sminggu skali...

Klinik panel pun kawe dh suruh cek apo sebab jadi mcm tu....xjumpe punce kebocoran kt mane.... kawe sniri cek pun xjumpe kt mane ade leaking...bawak lagi ke bengkel kt Kuale Kubu Bharu, pomen siap tarik karpet dalam nk tengok manetaw menyembur kot dalam ke...xdak jugak...

Awal bulan aritu, kawe xdak kelas...so berkesempatan le nk belek2 keta nih...tapi xbelek sniri ler, bawak p klinik panel kreta bro Zairy...saje nk try kedai tu...mcm kedua2 bengkel sbelumnye, xjumpe jugak punca minyak hilang....

Pomen pun mintak izin nk bukak Master Cylinder atau name komersialnye slalu disebut Brake Master Pump....dan hasilnye..


Meleleh bebb....
Sbenonye bukan stakat meleleh...menyembur skali, tu yg bsepah kt bawah tu...


Pomen mengukir senyuman sambil mate naik simbol $$ mcm dalam komik cakap kena tukar satu set...katenye harga hapkat sekitar RM200-RM300...baru bukan ori RM300...Adesss...lebur jugak poket kawe nihhh...

Image From Honda Parts Now



Kawe pun dengan slamber nye tanye, xleh tukar set kit dalam aje ke??...trus pomen sebut RM90, tukar kit dalam saje...fuhhh, seb baik kawe bertanye...


Pomen trus oder itu barang, sambil2 tu die kasi bukak n cuci2 ler ape yg patut...


Kasi cuci dalam dulu, luar tu blom bikin...


Ini yg lame punye, yg baru ade dlm plastik kt sbelah tu...


Gambaran dan name sbeno parts mengikut buku manual...


Part Number kit tersebut kawe xdapat sbb xde pun tulih kt kotak Eagle tu...nnti ler kawe cari lain...
abih dh stakat nih... :)

Tuesday, December 13, 2011

Breakdown: A Historical Incident Final

10 Okt 11 - Manjung

Bangun pagi dengan cargas nk g tengok pomen bukak cover plastik Timing Belt kawe...dan hasilnye...




Ni je la sisa sbelah Timing Belt yg hilang tu....yg lainnye udah bertukar menjadi habuk...ropanya isi kandungan Timing Belt tu adelah campuran plastik dan tali jerami...selame nih kawe ingat die mcm tayar ade dawai besi...huhuhu, kalu xjadi xtaw...




Mmg totaly makan sbelah, kalu diukur hujung ke hujung same je saiz nye...huhuhu...


Lepas bukak cover plastik yg bawah baru le dapat punca nye yg memakan Timing Belt tu...




Skru tu patah, n name rasmi beliau adelah Timing Belt Adjuster Bolt... Part Number14513-RCA-A01...

Untuk memudahkan korang cam kt mane kedudukannye, kawe snap gambo dari buku Service Manual untuk henjen jenis H22a seperti berikut...

Dan gambo live selepas pembedahan...






Menatang ni saje berharge RM45 hengget...huuuu...
Maka nye, disebabkan udah putus...trus lar kasi tukar Timing Belt Kit yg berharge RM600 xtermasuk Oil Seal yg dh tukar aritu n blom masuk kos upah yg mane tpakse dirahsiekn sbb harga kawan2...huhuhu


Maka dengan itu tamat ler kisah Breakdown yg bersejarah itu...


Opsss...tlupe pulak kes Extractor yg bocor...kawe dapat dari bro Zairy yg baik hati menjualkn barang lame beliau yg kini menggunakan Feel's...


Stelah bsembang2 dgn otai2 mase pegi Mega TT kt Cyberjaya tempohari...dapat disimpulkan bahawe Bolt Adjuster tersebut patah disebabkan RPM yg tinggi a.k.a overRev...mungkin le jugak kn, sbb kn mase tu kawe tengah mengejor Velfire...huhuhu...padan muko....


Tapi mcm biaso lah, ado lg masalah baru....nnti crita len la...huhuhu...

Monday, December 12, 2011

Breakdown: A Historical Incident Part 2

Pertame skali kawe ingin memohon maaf sbb lame beno xnulih kt blog nih. Kawe sbenonye sedang menjalani kursus kt Kuale Kubu bagi menjadi seorg Civillian dari donia berunipom nih...

Bagi yang baru mengikuti kisah MyCD6 nih, buleh le bace dulu crite yg sbelumnye:

Oil Seal 
Jalan2 Hapkat Jalan Langgaq
Breakdown: A Historical Incident Part 1
 
sbb mende yg kawe nk crite ni terjadi dalam mase 2@3 hari berturut2 yg mane kawe pun xbrape nk ingat dh....tu la sapo suh tinggal lame2..


Stelah lame menunggu kt umah makcik tu, smpai ler barang yg di tunggu...


Tow Truck...




Ni posing yg lebih bergaye...




Nasib baik la kawe dapat tow truck sebegini ropa, kalu dapat yg jenih tarik belakang tu... lebih tragis dan menyayat hati le ropanya ye dak...

Pemandangan dari kokpit Tow Truck

Dengan mengambil mase sejam untuk sampai ke klinik panel keta nih, kawe bantai tido je dalam lori tu. Maleh dh nk pikir ape sebab nye. Tapi yg pasti, Timing Belt xputus....alhamdulillah...


Sesampainye kt bengkel, sume pomen2 trmasuk awex2 receptionist kt dalam pun menerjah keluar nengok keta kawe diturunkan dari Tow Truck tu... diorg dh biase dgn keta kawe nih, tapi ni first time le keta kawe dtg dok atas tow truck...huhuhu...


Sbenonye diorg dh stenby dh ape nk buat sbb kawe udah tepon mase tgh boring menunggu kt umah makcik di Trong tadi. Maka dengan itu, Operation Theater sudah bersedia untuk pembedahan mencari sebab serangan jantung....


Dipendekkan cerita, sedang diorg mencari sebab2 serangan jantung td salah seorg dari pomen tu terdengar bunyi agak pelik semase tengah Crank kt bahagian Timing Belt...maka dengan itu, jantung terpakse dibukak jugak sbb nk tgk kondisi kt dalam...bukak Valve Cover je dulu... dan...




Timing Belt tinggal separuh...tapi xputus...

Kbetulan YB Bex a.k.a Ir Wan Sah sampai sbb kawe mintak tolong anto balik umah...beliau kate, xpenah lagi la dengo crita TIming Belt tinggal sbelah, slalunye putus terus...huhuhu...



Jam sudah 630 petang, kawe pun letih....lepas YB Bex tampal taya secare free sbb pomen kenal kawe, kitorg balik ke rumah...kawe masih musykil lg ngape buleh jadi gitu kt Timing Belt tu...
Balik le dulu...


sambung lg ye...hehehe