Tuesday, May 1, 2012

Error Code 9 - Cylinder Position Sensor

Sape xtgk lagi video nih kt FB buleh ler layan dulu...



27 Mac - On d way ke Stesen Komuter Batu Gajah kawe prasan dh keta akan tersengguk2 bile nk accelerate balik selepas amik selekoh or brenti kt trapik... tapi kejap2 je jadi, so wat xtaw ler...

Lepas dh bli tiket tren, bini kawe bawak balik keta...siap pesan kt beliau, lepas amik selekoh or brenti kt trapik jangan tekan lebih2 sgt minyak takut kang keta mati sbb tadi dh semput2...

Dok 15 menet nunggu tren, bini kol kate keta mati tapi bleh start and xleh pasang ekon....huh, pelik btui...( buleh bace versi beliau kt blog: Makbed's Journal )

kawe cakap xde ape pun, bleh je pkai ekon....beliau pun bukak, mati gak henjen...xpe lah, kawe suh je beliau bawak pelan2 janji sampe umah...

Udah sampe Manjung, beliau kol lagi kate CEL nyale...huh, ni yg kawe suke kalu problem buleh dikesan...makenye kawe pun tepon YB Irwan a.k.a Bex kot beliau buleh bantu nengok keta, die nk balik kampung pulak...tepon Zairy, kije pulak...

As a result, kawe batalkan tiket tren...dapat ler sparuh harga balik, tepon best buddy, Arifuddin, mintak tulun datang amik kt Batu Gajah....tapi gi ipoh dulu, cari barang lektop...

Sampe umah, kawe trus Self Diagnose lar mcm biase (refer this Link: CLICK HERE)

Hasilnye kluar kod berikut

3 - Manifold Absolute Pressure (MAP) Sensor
9 - Cylinder Position (CYP) Sensor

28 Mac - Pagi nye, keta dh xleh start langsung... lepas crank n stop 3 kali, CEL nyale lagi... Jump lagi skali dengan result:

3 - Manifold Absolute Pressure (MAP) Sensor
4 - CrankShaft Position (CKP) Sensor
9 - Cylinder Position (CYP) Sensor

Udah betambah pulak Code Error nye....aduhhh...

Naik umah bukak balik buku manual, study....Final Exam 2 Mei xstudy lagi nih....

Buku manual menyatekan: Kadang2 berlaku "Intermittent Failure".... so bagi mengelakkan tersalah Diagnose, disarankan membace Blinking sekurang2 nye dua (2) kali....

Seterusnye lakukan Reset kepade ECU...care2 nye ielah:

1. Dengan menchabot Fius 7.5A kat Underhood Fusebox selame 10 menet...fius tersebut adelah Backup Fuse atau bagi sesetengahnye adelah fius untuk radiu keta...( yg ni ade dalam buku manual )

atau

2. Menchabot kepala negatif (-ve) bateri dan biarkan selame 10-30 menet... (yg ni xde dalam manual)

Kawe gune method nombo dua, mudah....males nk cari fius padahal xtau pun tang mana... pehtu crank n stop smpe CEL menyale smule dan jump n bace balik blinking....

Hasilnye selepas Reset ECU, hanye dapat bacaan
9 - Cylinder Position (CYP) Sensor

Kedudukan CYP Sensor nih adelah kat dalam Distributor, buleh tgk diagram dari manual seperti berikut:

Gambarajah adelah untuk Distributor bagi henjen F..untuk henjen H xdapek cari...

Tengahhari nye kol trus la klinik panel kebiasaannye...datangler pomen ke rumah, pomen baru, melayu... kawe pun crite masalah yg dihadapi, beliau pun cek la api...ade, beliau kate mungkin alternator...

Pulak, tadikan kawe dh gtaw kawe cek dh kod kluar 9...so, kawe suspek beliau xpenah merawat Honda...dipendekkan cerite, kawe suh die pasang balik sume yg die bukak dan berambos...

Trus kawe tepon Zairy mintak tulun klinik panel beliau, petangnye sampai ler tow truck mcm dalam video kt ateh td...

Sesampainye kt klinik baru, trus pomen cek...same jugak, beliau cek api dengan mechabot kabel plug dan tengok spark kt Valve Cover...satu per satu beliau cek...ade api tapi salah satunye mengeluarkan spark kaler OREN...

Meaning: Bad Distributor... baru kawe tawww....

apo lagi, kasi tukar laaa....kos kerugian RM280....huuuu....

Sunday, April 1, 2012

Saje je...

31 Mac - Kawe on d way balik ke Lumut dari Tronoh, p jenguk adik skali kt UITM. Sekali terpandang sbijik keta baek punya....xpernah ku lihat lagi seperti ini...




huhuhu...


1 Apr - Cadangnye nk balik Kuale Kubu Bharu nek tren dari Batu Gajah... Sesampei nye kt stesen, dh siap salam2 sume... "Tiket ETS arini punye Full la dik" kate akak kt kaunter tu, kt cermin kaunter tu pun ropanya dh die tempek notis....huuuu, jalan le balik 45 menet smpe Lumut...


Make nye xjadi la balik skolah arini, kawe balik esok ajelah....tepon classmate, bos Ahmad, mintak tulun kasitaw cikgu yg kawe xmasuk kelas esok...alasamnye nk g jumpe Ex-Boss...


Bukan alasan main2 ye...mmg dh lame hajatnye nk jumpe Ex-Boss ni, nk mintak sain surat pengesahan Bujang perjawatan....huhuhu... bos Ahmad pun tumpang skali la, die pun nk mintak sain sbb xpenah buat lagi surat tu...so esok nye kawe balik dgn menumpang abe Ady lerrr mcm biase, slalu nye tumpang ari ahad tapi abe Ady choti smpe senin....


Sblum smpe umah, bini ajak lepak kena laksa dlu kt simpang Marina Island....tgh dok order nmpak plak gerombolan keta yg cunnn, termasuk ler sbijik keta yg penah kawe jumpe mase Mega TT Penang dulu...












Dh setel makan, kasi round dlu kt Marina Island....saje je nk pusing2 tgk Tim Prelude wat sesi penggambaran... Spotted plak member Havoc yg bukan milik member kt Manjung...




Hehehehe... HAVOC 349 (or 348 not very sure, amik gambo dalam keta je)....

Saje je nk update blog...slalu update sbb keta ade masalah, tapi stakat nih just rim aje bengkok....suspek seterusnye Power Steering Pump leaking sbb ade pasir melekat kt kawasan tu n minyak kt Reservior pun mcm kureng...nantikan update kawe ye...

kalu ade laa....

Tuesday, December 27, 2011

Humming Bee

Sbenonye dh lame mende ni blaku kt keta kawe... tapi baru2 ni je makin menjadi2 bunyinye... awal bulan yg lalu makin kuat bunyi dengung nye....

Wuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.....

Mase bunyi nye perlahan dulu, kawe ade dh tanye kt otai DIY HAVOC, Bro Deramansa ( beliau juge jual parts, buleh tgk Blog beliau )... mmg katenye bearing... kompom bearing taya sbb bunyi dari depan...Wheel Bearing atau name saintifiknye Bearing Assy...





Tapi disebabkan mase tu Extractor kawe Crack ( buleh jenguk kes kt SINI ), so kawe xsyak sangat le pasal bearing tu...lepas tukar extractor, dh hilang bunyi ekjos bocor...alhamdulillah...

Muncul pulak bunyi baru...maka nye mmg kompom ler bearing mcm yg dikatekan bro Deramansan tu...ini ler yg untungnye masuk kelab HAVOC.... ramai yg buleh membantu walaupun jauh...promote kelab sket ye tuan Presiden...


Care2 nk cek bearing depan sbelah mane yg rosak sangat senang... 

1) Jek smpai tayar xjejak tanah.
2) Pegang Tayar pade Jam 3&9 atau 6&12
3) Goyangkan Tayar ke kiri&kanan atau atas&bawah


Kalu rase ade kosong, iye la tu...kena kasi tukar laaa...


Bagi kes mcm kawe nih, pomen dh pun buat mcm di atas...rasenye 4 or 5 kali gak le die cakap xde pape...kawe pun ajak die naik, kawe bawak sekitar 70kmph baru ler beliau ngaku bunyi bearing losak...


Care2 nk cek bunyi blah mane yg rosak...


1) Jek bahagian depan keta smpe kedua2 tayar depan xjejak tanah
2) Pastikan tayar belakang xbergolek sbb kite xpkai brek
3) Start henjen dan letak gear kt D4 ( utk manual kawe xtaw ler )
4) Pegi letak tlinge kt tayar kiri atau kanan... kompom buleh taw yg mane yg menghasilkan Humming / dengung yg kuat...kalu xdengo jugak, mintak sape2 tulun tekan minyak...


Maka, smalam kawe pun pegi ler tukar bearing depan blah kiri... tapi bukan kt klinik panel biase kawe pegi, kt klinik panel Bro Zairy sbb harge under my bajet larrr...










Part Number NTN seperti kt gambo la ye...


Untuk Part Number OEM ( keluaran NTN jugak )
44200-SM1-008


Harga barang saje utk sketul bearing tu RM125...


Rasenye stakat ni la penyakit keta kawe utk tahun ni...
xde lg la nmpak tande2 penyakit baru ketika ini... Thanx for reading n kalu ade informasi yg salah tu buleh tinggalkn komen utk kawe betulkan ye... :)

Monday, December 26, 2011

Brake Master Pump (Master Cylinder)

Minggu sebelum Honda Mega TT kt Cyberjaya, kawe menemui penyakit baru keta nih.... ade2 je kn...
Mule2 dua minggu skali kena topap minyak brek... pehtu kena topap sminggu skali...

Klinik panel pun kawe dh suruh cek apo sebab jadi mcm tu....xjumpe punce kebocoran kt mane.... kawe sniri cek pun xjumpe kt mane ade leaking...bawak lagi ke bengkel kt Kuale Kubu Bharu, pomen siap tarik karpet dalam nk tengok manetaw menyembur kot dalam ke...xdak jugak...

Awal bulan aritu, kawe xdak kelas...so berkesempatan le nk belek2 keta nih...tapi xbelek sniri ler, bawak p klinik panel kreta bro Zairy...saje nk try kedai tu...mcm kedua2 bengkel sbelumnye, xjumpe jugak punca minyak hilang....

Pomen pun mintak izin nk bukak Master Cylinder atau name komersialnye slalu disebut Brake Master Pump....dan hasilnye..


Meleleh bebb....
Sbenonye bukan stakat meleleh...menyembur skali, tu yg bsepah kt bawah tu...


Pomen mengukir senyuman sambil mate naik simbol $$ mcm dalam komik cakap kena tukar satu set...katenye harga hapkat sekitar RM200-RM300...baru bukan ori RM300...Adesss...lebur jugak poket kawe nihhh...

Image From Honda Parts Now



Kawe pun dengan slamber nye tanye, xleh tukar set kit dalam aje ke??...trus pomen sebut RM90, tukar kit dalam saje...fuhhh, seb baik kawe bertanye...


Pomen trus oder itu barang, sambil2 tu die kasi bukak n cuci2 ler ape yg patut...


Kasi cuci dalam dulu, luar tu blom bikin...


Ini yg lame punye, yg baru ade dlm plastik kt sbelah tu...


Gambaran dan name sbeno parts mengikut buku manual...


Part Number kit tersebut kawe xdapat sbb xde pun tulih kt kotak Eagle tu...nnti ler kawe cari lain...
abih dh stakat nih... :)

Tuesday, December 13, 2011

Breakdown: A Historical Incident Final

10 Okt 11 - Manjung

Bangun pagi dengan cargas nk g tengok pomen bukak cover plastik Timing Belt kawe...dan hasilnye...




Ni je la sisa sbelah Timing Belt yg hilang tu....yg lainnye udah bertukar menjadi habuk...ropanya isi kandungan Timing Belt tu adelah campuran plastik dan tali jerami...selame nih kawe ingat die mcm tayar ade dawai besi...huhuhu, kalu xjadi xtaw...




Mmg totaly makan sbelah, kalu diukur hujung ke hujung same je saiz nye...huhuhu...


Lepas bukak cover plastik yg bawah baru le dapat punca nye yg memakan Timing Belt tu...




Skru tu patah, n name rasmi beliau adelah Timing Belt Adjuster Bolt... Part Number14513-RCA-A01...

Untuk memudahkan korang cam kt mane kedudukannye, kawe snap gambo dari buku Service Manual untuk henjen jenis H22a seperti berikut...

Dan gambo live selepas pembedahan...






Menatang ni saje berharge RM45 hengget...huuuu...
Maka nye, disebabkan udah putus...trus lar kasi tukar Timing Belt Kit yg berharge RM600 xtermasuk Oil Seal yg dh tukar aritu n blom masuk kos upah yg mane tpakse dirahsiekn sbb harga kawan2...huhuhu


Maka dengan itu tamat ler kisah Breakdown yg bersejarah itu...


Opsss...tlupe pulak kes Extractor yg bocor...kawe dapat dari bro Zairy yg baik hati menjualkn barang lame beliau yg kini menggunakan Feel's...


Stelah bsembang2 dgn otai2 mase pegi Mega TT kt Cyberjaya tempohari...dapat disimpulkan bahawe Bolt Adjuster tersebut patah disebabkan RPM yg tinggi a.k.a overRev...mungkin le jugak kn, sbb kn mase tu kawe tengah mengejor Velfire...huhuhu...padan muko....


Tapi mcm biaso lah, ado lg masalah baru....nnti crita len la...huhuhu...