27 Mac - On d way ke Stesen Komuter Batu Gajah kawe prasan dh keta akan tersengguk2 bile nk accelerate balik selepas amik selekoh or brenti kt trapik... tapi kejap2 je jadi, so wat xtaw ler...
Lepas dh bli tiket tren, bini kawe bawak balik keta...siap pesan kt beliau, lepas amik selekoh or brenti kt trapik jangan tekan lebih2 sgt minyak takut kang keta mati sbb tadi dh semput2...
Dok 15 menet nunggu tren, bini kol kate keta mati tapi bleh start and xleh pasang ekon....huh, pelik btui...( buleh bace versi beliau kt blog: Makbed's Journal )
kawe cakap xde ape pun, bleh je pkai ekon....beliau pun bukak, mati gak henjen...xpe lah, kawe suh je beliau bawak pelan2 janji sampe umah...
Udah sampe Manjung, beliau kol lagi kate CEL nyale...huh, ni yg kawe suke kalu problem buleh dikesan...makenye kawe pun tepon YB Irwan a.k.a Bex kot beliau buleh bantu nengok keta, die nk balik kampung pulak...tepon Zairy, kije pulak...
As a result, kawe batalkan tiket tren...dapat ler sparuh harga balik, tepon best buddy, Arifuddin, mintak tulun datang amik kt Batu Gajah....tapi gi ipoh dulu, cari barang lektop...
Sampe umah, kawe trus Self Diagnose lar mcm biase (refer this Link: CLICK HERE)
Hasilnye kluar kod berikut
3 - Manifold Absolute Pressure (MAP) Sensor
9 - Cylinder Position (CYP) Sensor
28 Mac - Pagi nye, keta dh xleh start langsung... lepas crank n stop 3 kali, CEL nyale lagi... Jump lagi skali dengan result:
3 - Manifold Absolute Pressure (MAP) Sensor
4 - CrankShaft Position (CKP) Sensor
9 - Cylinder Position (CYP) Sensor
Udah betambah pulak Code Error nye....aduhhh...
Naik umah bukak balik buku manual, study....Final Exam 2 Mei xstudy lagi nih....
Buku manual menyatekan: Kadang2 berlaku "Intermittent Failure".... so bagi mengelakkan tersalah Diagnose, disarankan membace Blinking sekurang2 nye dua (2) kali....
Seterusnye lakukan Reset kepade ECU...care2 nye ielah:
1. Dengan menchabot Fius 7.5A kat Underhood Fusebox selame 10 menet...fius tersebut adelah Backup Fuse atau bagi sesetengahnye adelah fius untuk radiu keta...( yg ni ade dalam buku manual )
atau
2. Menchabot kepala negatif (-ve) bateri dan biarkan selame 10-30 menet... (yg ni xde dalam manual)
Kawe gune method nombo dua, mudah....males nk cari fius
Hasilnye selepas Reset ECU, hanye dapat bacaan
9 - Cylinder Position (CYP) Sensor
Kedudukan CYP Sensor nih adelah kat dalam Distributor, buleh tgk diagram dari manual seperti berikut:
Gambarajah adelah untuk Distributor bagi henjen F..untuk henjen H xdapek cari... |
Pulak, tadikan kawe dh gtaw kawe cek dh kod kluar 9...so, kawe suspek beliau xpenah merawat Honda...dipendekkan cerite, kawe suh die pasang balik sume yg die bukak dan berambos...
Trus kawe tepon Zairy mintak tulun klinik panel beliau, petangnye sampai ler tow truck mcm dalam video kt ateh td...
Sesampainye kt klinik baru, trus pomen cek...same jugak, beliau cek api dengan mechabot kabel plug dan tengok spark kt Valve Cover...satu per satu beliau cek...ade api tapi salah satunye mengeluarkan spark kaler OREN...
Meaning: Bad Distributor... baru kawe tawww....
apo lagi, kasi tukar laaa....kos kerugian RM280....huuuu....
2 comments:
lepas tuka dh okey x
lepas tuka dh okey x
Post a Comment