Sunday, August 5, 2012

IAC Valve - Kasi Tukar laa..

Last Entry kawe pasal Troubleshoot utk mengenalpasti masalah RPM rendah...
(buleh bace kat sini: IAC Valve - Troubleshoot)

So, bile dah tau problemnye kena kasi tukar lahh...

Ahad 29 Julai - Ade kelapangan sket maka kawe pun pegi le meronda2 hapkat kat Sg. Petani...malangnye gambo plak xamik...len kali la kawe g amik gambo skali... MAV Autoparts namenye kot... Tokey berbangse india kalu xsalah... 

Yg baguih nye kat sini, barang kat henjen lantai tu buleh je suh die bukak...contohnye mcm kawe nk pkai IAC Valve je, kalu hapkat lain kebiasaannye xmaw bukak valve nih dari henjen lantai diorg... kalu ade valve yg dh memang lerai dari henjen baru diorg jual... tapi mamat ni slamber je g bukak kat henjen lantai...

So dapat la kawe dgn harga RM150...xtaw le harga pasaran ke, kena kapak ke...janji keta kate buleh bernapas mcm biase udah ler...

Moh kite tgk gambo plak...

Pandangan Hadapan
Pandangan Belakang
Itu ring misti maw tukar, sudah karasss...
Pandangan Bawah

Dalam nye pun ade gak getah O-Ring..
Cara membersihnye...sangat sonang, pkai Carb/Throttle Cleaner sembur je kat lobang angin yg ade O-Ring bentuk 8 tu sampai banjir kat dalam...biarkan sambil kena lokok sbatang, pehtu terbalikkan sampai sume cairan itam kluar...

O-ring bentuk 8 tu buleh dibeli kat kdai sparepart keta je...apek tu belek2 punya belek, die kate local punye xde...ori japan mari ade RM12...angkat je laa...

dh complete sume trus je gantikan IACV nih kat keta... Alhamdulillah stakat nih RPM kawe stabil selepas pemasangan gantian IACV...

Thanx for reading...

1 comment:

Asman Sulaiman said...

good job Pakngah Kechiex .... hehehe