Last entry kawe pasal alternator, lepas tu ade lagi dua kes:
1) Steering Rack
2) Kompresor
Dua2 baram tu kawe xbuleh nk tulih kat sini sebab kawe xbikin sniri n dok berkisah nk pindah time tu... so, bawak keta boh kat kedai n bayo je....
Steering Rack kawe amik kat member Havoc Manjung, Zamri, sebab nk mudahkan kije pomen dan kebetulan nye Zamri mmg ade simpan baki hapkat die amik dulu dari body CD6....nk g cari sniri kat hapkat xsempat, kalu sempat pun ntah buleh masuk ke tak kan...
Kompressor pulak mase kawe dok anto barang2 pindah pelan2 balik Aloq Staq.... Baram amik kat member Havoc Aloq Staq, Mat Ki a.k.a Pillot Laut...
Latest, nk kate yg terbaru xde la jugak...jadi sebelum tukar Steering Rack lagi, tapi baru berkesempatan bukak buku manual.... Idle Air Control Valve (IACV)
Kedudukan IACV kalu ade yg xtaw mcm kawe... |
Actually menda ni pomen sudah bukak kasi cuci mase buat Steering Rack aritu sebab Timing rendah lepas henjen sudah warm up....beliau pun ade pesan kalu kalu Timing xelok jugak, maka nye kena tukar la itu baram...
Petang tadi kawe dok belek2 buku manual, ade la kat bahagian Troubleshoot...
Sebabnye, timing rendah tu mulenye jadi time bukak ekon je.... die semput2 smpe nk mati henjen... xlame pehtu, xbukak ekon pun jadi jugak kadang...
Jadi, mengikut instruction kat troubleshoot tu kawe kena selak page 11-61 la...
Sbenonye troubleshoot nih ade dua page...tapi kawe baru buat sampai "Is there a reduction in engine speed?" dan jawapan yg kawe dapat ielah NO....
Dengan itu secare resminye IACV kawe sudah out la...dan dengan pantasnye kawe mesej abe Mohd Zol Zol mintak die bawak balik IACV sbijik sbb die ade henjen nk dibaraikan plus beliau nk balik pokok sena plak...jimat kos postage la....hehehe...sekian...
1 comment:
Keto kawe jd rendh..timing bila jalan lpas pedal myk nk tkan blik jd gegar enjin..sbb iacv gak ke?
Post a Comment