Thursday, March 24, 2011

Minyak GB Auto

Gambo Google

Kebanyakan pemilik GB manual mengatakan tidak perlu. Ya, benar. Itu sebabnya kebanyakan kedai mengaut keuntungan besar dalam menggantikan Gear Box (GB) Automatik.
 
Untuk perlindungan yang optimum, tukar Minyak GB Auto atau ATF (Automatic Transmission Fluid) setiap 30,000 batu (lebey kureng 50,000) kecuali jika anda mempunyai kenderaan baru yang diisi dengan ATF Dexron III yang seharusnya baik untuk 100,000 batu (lebey kureng 160,000km).
Gambo Google
 

Mengapa ATF Boleh Rosak/Luput

Sebuah GB automatik menghasilkan suhu panas dalaman banyak melalui geseran: geseran antara ATF berkitar di dalam Torque Converter, geseran berlaku ketika Clutch Plate engage, dan geseran biasa yang berlaku apabila kebanyakan gear2 dan bearing2 melaksanakan tugas mereka.
 
Ianya tidak memerlukan waktu lama untuk ATF dipanaskan selepas kenderaan bergerak. Pemanduan normal akan meningkatkan suhu ATF sehingga 175 F(80C), yang merupakan takat suhu biasa di mana kebanyakan ATF direka untuk beroperasi. Jika suhu ATF dapat bertahan atau dikekalkan pada suhu 175 F(80C), ATF tersebut dijangka dapat bertahan sehingga 100,000 batu pemanduan. Tetapi jika suhu ATF jauh lebih tinggi, jangka hayatnya mula menurun. Masalahnya sekarang, pemanduan biase sahaje boleh mendorong suhu ATF melampaui hadnya. Apabila ianya terjadi, masalah bermula.
Gambo Google
 
Pada suhu operasi yang tinggi, ATF terOksida, berubah warna menjadi keperangan dan berbau seperti roti bakar yang hangus. Ye ke??. Sedang suhu panas merosakkan kualiti ATF selaku pelincir, Varnish mula terbentuk pada bahagian-bahagian dalaman (seperti Body Valve) yang mengganggu operasi GB. Jika suhu melepasi 250F(120C), Seal2 getah mula mengeras, yang menyebabkan kebocoran atau Leaking dan kekurangan Pressure. Pada suhu yang lebih tinggi, Gear boleh slip atau tergelincir, yang hanya akan menyebabkan overheating. Akhirnya Clutch akan terbakar dan GB anda akan menyanyi mintak brenti kije. hua hua hua... Satu-satunya cara untuk memperbaiki kerosakan sekarang adalah dengan melakukan overhaul atau rebuilt GB anda - cara yang dengan mudah mengeringkan poket sebanyak RM2k ke atas pada sesebuah kereta terkini pacuan hadapan atau minivan. Kawe dh kena...huhuhu
 
Sebagai peraturan praktikal, setiap 20F peningkatan suhu operasi pada 175F. mengurangkan jangka hayat ATF kepada setengah!
 
Pada suhuh 195F(90C), misalnya, jangka hayat ATF dikurangkan menjadi 50.000 batu. Pada 220F (104C), yang umumnya banyak berlaku, ATF hanya baik untuk sekitar 25.000 batu(40,000km). Pada 240F(115C), ATF tidak dapat bertahan lebih dari 10.000 batu (16,000km). Tambah lagi 20 darjah, dan jangka hayat cuma sehingga 5.000 batu. Naik ke 295 atau 300 F(148C)., dan hanya sejauh 1,000 hingga 1,500 batu(2.4km) je kreta dapat bgerak sblom GB tbako.
 
Ini bukan propaganda ye. Menurut Persatuan Rebuilders Transmisi Automatik, 90% dari kerosakan GB, SEMUAnya disebabkan oleh overheating. Dan sebahagian besar ini boleh disalahkan pada ATF lama yang seharusnya telah ditukar.
 
Pada kebanyakan kenderaan, ATF disejukkan oleh sebuah Heat Exchanger kecil di dalam atau bawah tangki Radiator. ATF yang panas akan berkitar dari GB melalui saluran yang singkat dan kemudian "disejukkan." Sedangkan radiator itu sendiri mungkin beroperasi sekitar 180-220 F(104C)!
 
Ujian telah menunjukkan secara margin bahawa peralatan pendingin minyak OEM adalah baik. ATF yang masuk ke penyejuk pada radiator dengan suhu 300 F(148C), keluar dengan suhu 240-270 F(132C), yang hanya berlaku penurunan 10 hingga 20% pada suhu, masih belum cukup baik untuk memanjangkan jangka hayat ATF.

Terdapat beberapa perkara yang mendorong suhu ATF mencanak melebihi paras bahaya: Pemanduan di bukit2, memandu dengan kelajuan tinggi berterusan dalam cuaca panas, lalu lintas bandar, lanyak GB automatik untuk keluar dari lumpur, dll. Masalah dalam sistem penyejukan itu sendiri seperti tahap penyejukan yang rendah, kipas penyejuk rosak, kipas Clutch, Termostat atau Water Pump, Radiator tersumbat, dll, juga akan mengurangkan kecekapan penyejukan ATF. Dalam beberapa kes, GB yang overheating boleh mengakibatkan penyejukan Enjin overheating! Itulah sebabnya ada permintaan untuk Penyejuk minyak GB tambahan atau Transmission Oil-Cooler.
Contoh Oil Cooler....Gambo Google
 

Penyejukan Tambahan (Auxiliary Cooling)

Sebuah Oil-Cooler tambahan untuk ATF mudah untuk dipasang dan dapat menurunkan suhu operasi ATF pada kadar yang tinggi. Oil-Cooler jenis Plate/Sirip agak lebih cekap daripada jenis Tube/Sirip, tetapi yang mana2 pun dapat menuruknan suhu kepada 80-140 F(60C) apabila dipasang secara bersiri dengan unit penyejukan OEM. Kecekapan Oil-Cooler adalah antara 35 hingga 50%.
Contoh Oil Cooler....Gambo Google
 

Jenis ATF

Apakah jenis ATF yang harus anda gunakan dalam GB anda? Jenis ATF telah ditentukan dalam Owner's Manual anda atau dicetak pada Dipstick GB.
 
PERHATIAN: Menggunakan jenis ATF yang salah boleh mempengaruhi cara pertukaran Gear.
 

Menukar ATF

Menukar minyak GB....Gambo Google

Ianya lebih kurang seperti menukar minyak enjin, dengan membuka nat/plug dibawah kenderaan tetapi ada sesetengah kenderaan yang perlu membuka Pan atau takungan minyak kerana tiada nat/plug untuk keluarkan minyak GB.

Anda juga harus tahu bahawa tidak semua minyak ATF lama yang akan keluar. Sekitar satu pertiga dari ATF lama akan tetap berada di Torque Converter. Tidak ada plug pada Converter tersebut untuk membuang lebihan minyak ATF. Walaupun demikian, pertukaran ATF separa adalah lebih baik daripada tak tukar langsung.
Menukar minyak GB....Gambo Google

Sekiranya anda dapatkan khidmat profesional, ATF lama boleh dikeluarkan secara Flushing untuk  mengeluarkan minyak ATF sebanyak mungkin menggunakan Power Tool.
 

PERHATIAN: Jangan sampai OverFill GB. Terlalu banyak ATF dalam GB boleh menyebabkan ia berbuih, yang akan menyebabkan pertukaran Gear tak menentu, GB makan minyak dan kerosakan GB. Terlalu banyak cecair juga boleh menyebabkan GB bocor melalui Seal2.
 
sumber: Yahoo!

3 comments:

Unknown said...

kete makcik da setahun x sebis.... huhuhuhu

KechieX said...

spe, katenye kalu xlenjan keta tuh buleh smpai 2 tahun....

Unknown said...

Apa minyak gb auto yang terbaik